Hevosautossa ulkomaan tourneelle matkustaa yksi Susanna Rautasen oppilaan hevonen, kolme neljävuotiasta, Hypericum (Heraldik Sitte-Animo), Frigård Zara (Pacific des Essarts-Casco) ja Celtas Quincino (Casallco-Lux), kuusivuotias Kadanz (Ukato-Celano) sekä Mallatin alle siirtyvä 7-vuotias Stakia L (Stakkato-Come Back II).
”Se menee Maijulle ratsutukseen ja myyntiin. Siitä on kasvanut niin iso, 175 cm, etten mä voi enää sillä mennä.”
Stakian piti lähteä Mallatille jo aiemmin, mutta Seinäjoella elokuussa tapahtunut onnettomuus SRL:n tilapäiskarsinan seinän kaaduttua hevosen päälle, jouduttiin matkasuunnitelmia muuttamaan. ”Sen piti lähteä jo silloin, mutta se joutui 6 viikon saikulle, eikä voinut lähteä aiemmalla kyydillä”, Rautanen kertoo. ”Mutta me mennään nyt kaikkien hevosten kanssa sinne.”
Rautanen kertoo, että matkaa alettiin suunnittelemaan hyvissä ajoin, ja reissua tehdään rauhallisesti hevosten ehdoilla. Lauantaina Turusta laivaan ajettavan ajoneuvon pitäisi olla perillä kohteessa vajaan viikon kuluttua torstaina.
Hän on julkaissut Instagram-palvelussa matkapäiväkirjaa, jossa hän antaa vinkkejä ratsastajille, jotka suunnittelevat hevostensa kanssa reissuun lähtöä.
Jos et näe julkaisua, voit katsoa sen täältä.
”Pari kuukautta sitten on kyselty paikkoja ja varattu karsinoita. Asunnon löytäminen Pariisin ympäriltä oli vaikeaa, ja sairaan kallista, jopa 10–30 000 euroa kuukaudessa, kun yritettiin aluksi löytää samanlaista asumusta kuin mitä olemme käyttäneet Espanjassa.”
Lopulta löytyi sopuhintainen majoitus noin 15 minuutin päästä Mallatin tallista. ”Yhtään Pariisin suuntaan ei voinut lähteä asuntoa katsomaan, vaan piti mennä sieltä pois.”
Rautasen tarkoituksena on viettää Mallatin tallilla kolme kuukautta ja siirtyä sitten Espanjaan Sunshine tourille, josta paluu Suomeen tapahtuu maaliskuussa 2022.
Loppuvuodelle ratsastaja suunnittelee kilpailevansa vielä muutamat kansainväliset kilpailut Kadanzin kanssa. Toiveena olisi startti Rautasen lempiareenalla, Sentower parkissa. ”Kadanzin kanssa voi pitää yllä omaa tasoa, kun sillä voi hypätä 130-luokkia.”
Nuoret aloittavat kilpailunsa vasta Espanjassa. ”Yksi on vasta laitettu satulaan, mutta se on niin järkevä, että se ehtii hyvin ratavalmiiksi.”
Rautanen on matkustanut ulkomaille perinteisesti joka talvi useammaksi kuukaudeksi. Viime vuonna hän oli Niclas Aromaalla parin hevosen kanssa ja toissa- vuonna Nina Fagerströmillä.
”Tänä vuonna lähdetään vähän aiemmin, että saadaan Stakia ajoissa Maijulle, että hän ehtii sillä Sunshine tourille.”
Paljon nuoria hevosia kilpailuttava Rautanen pitää ulkomaan matkoja erittäin hyvinä kokemuksina kokemattomille hevosille. ”Suomessa et voi ikinä hypätä nuorten hevosten ratoja kolmea päivää viikossa.”
Hän toteaa, että esimerkiksi Espanjassa nuoret pääsevät eri alustoille ja juuri sellaisille radoille, joihin pitääkin. ”Ne alkavat aina helposta ja pikkuhiljaa vaikeutuvat, radat ovat aina kivasti suunniteltuja. Jos hypätään 3-4 viikkoa, niin nuoret kehittyvät puolen vuoden edestä, ja radat ovat erilaisia joka viikko.”
Yksi positiivinen asia on myös se, että kilpailuareenat ovat isoja, joten radalla on tilaa edetä ja kääntää. ”Nuoret myös oppivat lyhyessä ajassa paljon kulkemisesta ja olemisesta.”
Tapansa mukaan Rautanen aloittaa nuorten kanssa metrin radoista, ja hevoset hyppäävät pääasiallisesti joka viikko kolme rataa noin kuukauden ajan. ”Maastossa voi mennä lopun ajan. Radat ovat kohtuullisia, ja kun muistaa, ette viimeisinä päivinä verryttele niin paljon, ei tämä ole liian iso rasitus.”
Maaliskuussa, kun hevosauto pysähtyy koti-Suomessa, alkaa hevosilla leppoisat ajat. ”Ne tulevat kotiin ja voivat olla löysillä ja palautua kävelykoneessa.”