Hevosilla on taito saada ihminen unohtamaan ympäristönsä. Ison eläimen kanssa on oltava läsnä juuri siinä hetkessä, eikä siihen mahdu työkiireet tai arkea stressaavat hetket.Toki hevosen kanssa on usein läsnä omat huolensa, milloin eläin on saanut haavan jalkaansa tai milloin se ähkyilee tai on irrottanut kenkänsä juuri ennen kisamatkaa.Seuraavaksi tutustutaan kahteen naiseen, joiden työt vievät heitä 200 päivän verran vuodessa maailman eri kolkkien sorateille ja asvalteille. Ja aina, kun he tulevat koti-Suomeen, heidät löytää useimmiten tallilta puuhastelemassa omien hevostensa kanssa..Molemmat naisista ovat myös tehneet historiaa: sekä Reeta Hämäläinen että Enni Mälkönen voittivat ensimmäisinä naisina ralliautoilun MM-kultaa kartanlukijoina vuonna 2022. Hämäläinen WRC2-luokassa ja Mälkönen WRC3-luokassa. Kuluneella kaudella molemmat nuotittivat WRC2:n pikataipaleita.Hämäläinen on kirjoittanut nimensä historiaan myös toisen kerran, sillä hänestä tuli vuonna 2020 ensimmäinen WRC-autolla MM-ralliin osallistunut suomalainen nainen.Sipoossa asuva Hämäläinen istuu työpäivinään ralliautossa Emil Lindholmin vieressä, ja Mälkönen ohjeistaa Sami Pajaria.Juuri päättyneellä rallikaudella kumpikaan ei niittänyt menestystä sarjassa, mutta yksittäisiä onnistumisia nähtiin. Esimerkiksi Mälkönen ja Pajari voittivat Suomen MM-rallin omassa luokassaan..HuippukartturitReeta Hämäläinen oli vuonna 2020 ensimmäinen WRC-autolla MM-ralliin osallistunut suomalainen nainen. Voitti Emil Lindholmin kartanlukijana WRC2-luokan maailmanmestaruuden vuonna 2022.Enni Mälkönen saavutti ensimmäisenä naisena maailmassa WRC-tittelin voittamalla karttureiden maailmanmestaruuden 2022 WRC3-luokassa Sami Pajarin toimiessa kuskina..Tiimi hoitaa hevosen kotonaAutourheilu vaatii paljon, sillä jo matkapäiviä kertyy vuodessa lähemmäs 200. Tiimin pitääkin toimia niin autossa kuin tallilla.”Toivon, että rallien aikana en kuule hevosesta mitään, ellen itse kysy. Hevosten kanssa tulee aina pieniä murheita, mutta luottohenkilö Maria Rikalan ansiosta voin olla varma, että asiat hoituvat ja tallilla tehdään hevosten kannalta oikeita päätöksiä”, Mälkönen toteaa.Molemmat naiset sanovat, että hevosista on heille valtavaa hyötyä työhön. Mälkönen naurahtaa, että ison eläimen ohjaamisessa löytyy samoja elementtejä kuin kuskinkin opastamisessa mutkittelevalla rallipolulla. Tiedon pitää kulkea jämptisti ja selkeästi, eikä ole varaa väärinymmärryksiin. Ja sekä kuskin että hevosen luottamus on ansaittava omalla toiminnallaan.”Hevosten kanssa on saanut varmuutta ja oppinut kantamaan vastuuta ja toisaalta asettamaan rajoja ja olemaan jämäkkä. Niitä ominaisuuksia tarvitaan, kun mekin toimimme tällaisessa miehisessä maailmassa, jollainen autourheilumaailma edelleen on”, Mälkönen sanoo.. ”Ihan niin kuin hevosten kanssa, niidenkään kanssa ei voi feikata. Hevonen lukee ihmistä kuin avointa kirjaa, ja jos ihminen tietää mitä tekee, hevonen tulee perässä. Mutta jos arvot, hevonenkin miettii, että tietääköhän tää ollenkaan, mitä tässä tehdään.”Itsevarmuutta, sitä tarvitaan molemmissa lajeissa. Hämäläinenkin sanoo, että hevosten kanssa toimiminen on kehittänyt häntä niin kartturina kuin ammattiurheilijana yleensäkin.”Osaan keskittyä työhöni paremmin hevosten ansiosta, vaikka täytyy myöntää, että mäkin olen ihminen ja välillä ajatukset harhailevat hevosiin, kun olen ralliautossa”, hän toteaa.”Hevoset palauttavat ja juurruttavat minut arkeen. On aina kliseistä sanoa, mutta hevosten kanssa on pakko olla siinä hetkessä. Usein kisoista jää tietty tila päälle, mutta hevoset laukaisevat sen. Jos et ole 100-prosenttisesti läsnä, ne ilmaisevat sen heti ja alkavat touhuta omiaan”, Hämäläinen kuvailee..TienraivaajatHämäläinen ja Mälkönen ovat eräänlaisia tienraivaajia naisille autourheilussa. Laji on myös sen kannalta samanlainen kuin hevosurheilu, että naiset ja miehet kilpailevat samoista palkinnoista rintarinnan. Vaikka he ovat molemmat karttureita, on kummallakin kokemusta myös ratin takaa. Kuskin paikka on tullut tutuksi, mutta kartturina he ovat parhaimmillaan. Hämäläinen ja Mälkönen ovat tehneet omat unelmansa todeksi, ja he sanovat, että jokaisella pitäisi olla rohkeutta tehdä töitä ja toteuttaa isojakin haaveita.Mahdollisuuksia on, olipa tähtäin sitten hevos- tai autourheilun saralla.”Mielestäni on tärkeää, että näitä tarinoita kirjoitetaan, jotta unelmia voi syntyä ja lapsilla ja nuorilla on tilaisuus nähdä, että naisena on mahdollista päästä mihin tahansa. On vaikea unelmoida sellaisesta, mitä ei voi edes nähdä, jos ei ole esikuvia”, Mälkönen kiteyttää.Voisi kuvitella, että ralliauton kyytiin tottuneet ammattilaiset valitsevat hevosurheilustakin ne kiihkeimmät lajit. Mälkösen laji onkin esteratsastus, mutta Hämäläinen omistaa kaksi kouluhevosta..Ensin ralli, sitten ratsastusKilpaurheilu ratsastuksen puolella kiinnostaa kumpaakin, mutta tällä hetkellä ralli vie voiton. Lajien kilpailukalenterikin ovat käytännössä päällekkäin, joten ratsastussuunnitelmia on haastavaa tehdä.Mälkönen on ratkaissut ”ongelman” sillä, että hän osti vuosi sitten nuoren hevosen. Colina Del Sauce Adonia on nyt 4-vuotias, ja sitä viedään eteenpäin ajan kanssa ilman lähiaikojen kisatavoitteita. Aiemmin hänellä on estehevonen, jolla hän kilpaili, mutta hevosen loukkaannuttua loppui tavoitteellinen kilparatsastusura.Viime vuosina Mälkönen onkin kisannut pääasiassa koulua muiden omistamilla hevosilla. ”Olen kisannut sen, mitä omistajat ovat halunneet, että heidän hevosillaan mennään”, vaativa B -luokkia startannut kartturi sanoo.Nuorta hevosta hän etsi itselleen ajatuksella, että ostetaan, jos sopiva tulee kohdalle. Donna-nimellä tunnettu tamma tuli kasvattajaltaan myytiin samalle tallille, missä Mälkönen kävi ratsastamassa toista hevosta. Jokin tammassa viehätti, ja lopulta ostopäätös syntyi päivässä.Hevonen asuu Etelä-Pohjanmaalla, jossa sen hoidosta ja ratsutuksesta vastaa Maria Rikala.Mälkönen toteaa, että nuoren hevosen kanssa on hienoa työskennellä, kun se oppii uutta koko ajan. ”On todella mielenkiintoista viedä nuorta eteenpäin yhdessä Marian kanssa. Se on jo hypännyt pientä rataa ja tapailee väistöjä. Tällä hetkellä nuori hevonen ja sen kouluttaminen antaa mulle enemmän kuin se, että mulla olisi valmis kisahevonen”, Mälkönen sanoo.”Donnasta voi rakentua mitä vain este tai koulupuolelle, jos se vaan pysyy kunnossa ja hengissä. Se on sitten toinen tarina.”.Korkealle koulutettu opetusmestariHämäläisen hevosista Szultán on ollut enemmän tai vähemmän tauolla erinäisten vastoinkäymisten takia, eikä ratsukko ole päässyt treenaamaan pitkäjänteisesti. Sunshine Girl olisi vaativa A -starttikunnossa, mutta kun aikaa ei ole, Hämäläinen harmittelee.Viimeksi mainittu tuli Hämäläiselle Saga Tervoselta, jonka kanssa hevonen teki hyviä tuloksia nuorten hevosten luokissa. Siltä kuitenkin löytyi varsa-ajalta tullut vamma, joka estää GP-uran. Tamma teki Tervoselle kaksi varsaa, jonka jälkeen Hämäläinen sai ostaa sen ylläpidon kautta opetusmestarikseen.”En ole ikinä ratsastanut yhtä hienoa hevosta. Jos se on sun kanssa samalla sivulla, se tekee ajatuksesta kaiken.”Hämäläinen toteaa, että kouluratsastuksessa on hänelle riittävästi haasteita, eikä hän kaipaa hevosten kanssa ylimääräisiä sydämentykytyksiä. ”Saan tarpeeksi adrenaliinia ja vauhtia työelämästä, mulle ratsastus on täysin nollauskeino.”Hänen mielestään kouluratsastuksessa on parasta tunne, minkä laji antaa, kun hevonen ja ratsastaja toimivat yhdessä. ”Treenaan aina, kun olen kotona ja harjoittelen omaksi iloksi. Hani (Sunshine Girl) osaa GP:n asiat, ja niitä sillä voi aina välillä kokeilla. Lisäksi tykkään rentoutua maastossa. Siellä voin mennä kiitolaukkaa sopivassa kohdassa.”Sen verran Hämäläinen tykkää jännityksestä myös hevosten kanssa, että hän on valinnut itselleen herkät ja reaktiiviset eläimet. ”Ei mulle sovi sellainen liian rauhallinen, tarvitsen herkästi syttyvät hevoset. Esteistäkin tykkään, mutta kumpikaan hevosistani ei osaa hypätä, joten se ei tuo minulle mitään sellaista fiilistä.”Szultán eli Zeni taas on Hämäläiselle hevonen, jonka kanssa hän on oppinut etenemään askel kerrallaan. Hän osti hevosen ”postimyynnistä” ulkomailta. Se ei ollut sitä, mitä piti, vaan hevosautosta asteli nälkiintynyt ja kuihtunut hevonen ulos.Nopeasti selvisi, että hevosella oli paljon erilaisia terveysongelmia ja sitä oli ilmeisesti muutenkin kohdeltu kaltoin. Hämäläinen ei hennonnut lähettää hevosta takaisin, vaan alkoi pitkä kuntoutus. Nykyään Zeni on oppinut luottamaan ihmisiin ja se on todella seurallinen..Kun mä viimeisillä voimilla raahauduin tallille, että näen jotain muuta seinää kuin kotona tai sairaalassa, Zeni seisoi järkähtymättä neljällä jalalla paikoillaan.".Hevonen tuki sairastunuttaHevosen rooli on ollut merkittävä myös silloin, kun Hämäläisen terveys petti ja hän sairastui syöpään.”Ilman tuota hevosta en olisi pärjännyt. Kuulostaa höpöhöpöprinsessatarinalta, mutta tämä on totta. Zeni on herkkä aistimaan kaiken. Normaalisti se säheltää ja touhuaa, mutta kun mä viimeisillä voimilla raahauduin tallille, että näen jotain muuta seinää kuin kotona tai sairaalassa, Zeni seisoi järkähtymättä neljällä jalalla paikoillaan.”Hämäläinen kuvailee, että normaalisti kun hevonen piti vapaata, se saattoi olla reaktiivinen, mutta hänen sairastaessaan siitä kuoriutui luottohevonen, jolla hän saattoi lähteä -20 asteen pakkasessa ilman satulaa maastoon.”Vaikka se oli ollut 2 viikkoa vapaalla. Se kahlasi pilkkopimeässä lumihangessa eteenpäin ja aina, kun se tunsi, että olen liukumassa selästä alas, se tasapainotti itsensä minun alleni. Se oli uskomatonta, miten hyvin se hoiti tilanteen.”Sekä Hämäläinen että Mälkönen ovat siis joutuneet siirtämään ratsastusurheilullisia tavoitteita tulevaisuuteen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö niitä olisi.”Olen kilpailuhenkinen ja tavoitteellinen, mutta kun viime vuonna ehdin kisata tasan yhden kerran, oli pakko sopia itseni kanssa, että tästä asiasta en voi stressata. Ralli on nyt päälaji ja ratsastusta harrastetaan se, mikä tuntuu hyvältä”, Hämäläinen sanoo.Tavoitteikseen hän sanoo ykkössarjojen treenaamisen ja saada joskus Sunshine Girlistä varsan, jonka hän voi itse kouluttaa.”Rallissa on rajua sanoa ääneen, mutta tavoite on MM-sarjan pääluokka ja aivan ultimaattinen tavoite on maailmanmestaruus.”Mälkönenkin tähtää samaan WRC-luokkaan ilman yhtään numeroa kirjainyhdistelmän jälkeen. Nousu WRC2-luokasta WRC-tasolle vaatii pitkäjänteistä työtä. Siihen molemmat ovat valmiita.Ja sitten, kun kiivaimmat rallivuodet ovat ohi, Mälkösellä on suunnitelma hevosensa varalle.”Ajatus on, että teen Donnasta itselleni kisahevosen, jos ja kun sellainen hetki tulee, että on aikaa keskittyä ratsastukseen sillä intensiteetillä kuin laji vaatii. Ratsastus vaatii paljon työtä siinä missä rallikin. Ja vaikkei Donnasta tulisikaan kilpahevosta, se on silti ihana ja luotettava ystävä.”.Kun Martin Fuchs haluaa palautua kisoista, hän sulkee puhelimen, sytyttää kynttilät ja menee kylpyyn .Toimistotyöt hoituvat vaikka luokkien välissä - Huippuratsastaja Max Kühnerin työ kulkee mukana kaikkialle.Päivitetty: 8.12. kello 12.10: Päivitetty rallikuvaan Sardiniasta kuvaajatieto.
Hevosilla on taito saada ihminen unohtamaan ympäristönsä. Ison eläimen kanssa on oltava läsnä juuri siinä hetkessä, eikä siihen mahdu työkiireet tai arkea stressaavat hetket.Toki hevosen kanssa on usein läsnä omat huolensa, milloin eläin on saanut haavan jalkaansa tai milloin se ähkyilee tai on irrottanut kenkänsä juuri ennen kisamatkaa.Seuraavaksi tutustutaan kahteen naiseen, joiden työt vievät heitä 200 päivän verran vuodessa maailman eri kolkkien sorateille ja asvalteille. Ja aina, kun he tulevat koti-Suomeen, heidät löytää useimmiten tallilta puuhastelemassa omien hevostensa kanssa..Molemmat naisista ovat myös tehneet historiaa: sekä Reeta Hämäläinen että Enni Mälkönen voittivat ensimmäisinä naisina ralliautoilun MM-kultaa kartanlukijoina vuonna 2022. Hämäläinen WRC2-luokassa ja Mälkönen WRC3-luokassa. Kuluneella kaudella molemmat nuotittivat WRC2:n pikataipaleita.Hämäläinen on kirjoittanut nimensä historiaan myös toisen kerran, sillä hänestä tuli vuonna 2020 ensimmäinen WRC-autolla MM-ralliin osallistunut suomalainen nainen.Sipoossa asuva Hämäläinen istuu työpäivinään ralliautossa Emil Lindholmin vieressä, ja Mälkönen ohjeistaa Sami Pajaria.Juuri päättyneellä rallikaudella kumpikaan ei niittänyt menestystä sarjassa, mutta yksittäisiä onnistumisia nähtiin. Esimerkiksi Mälkönen ja Pajari voittivat Suomen MM-rallin omassa luokassaan..HuippukartturitReeta Hämäläinen oli vuonna 2020 ensimmäinen WRC-autolla MM-ralliin osallistunut suomalainen nainen. Voitti Emil Lindholmin kartanlukijana WRC2-luokan maailmanmestaruuden vuonna 2022.Enni Mälkönen saavutti ensimmäisenä naisena maailmassa WRC-tittelin voittamalla karttureiden maailmanmestaruuden 2022 WRC3-luokassa Sami Pajarin toimiessa kuskina..Tiimi hoitaa hevosen kotonaAutourheilu vaatii paljon, sillä jo matkapäiviä kertyy vuodessa lähemmäs 200. Tiimin pitääkin toimia niin autossa kuin tallilla.”Toivon, että rallien aikana en kuule hevosesta mitään, ellen itse kysy. Hevosten kanssa tulee aina pieniä murheita, mutta luottohenkilö Maria Rikalan ansiosta voin olla varma, että asiat hoituvat ja tallilla tehdään hevosten kannalta oikeita päätöksiä”, Mälkönen toteaa.Molemmat naiset sanovat, että hevosista on heille valtavaa hyötyä työhön. Mälkönen naurahtaa, että ison eläimen ohjaamisessa löytyy samoja elementtejä kuin kuskinkin opastamisessa mutkittelevalla rallipolulla. Tiedon pitää kulkea jämptisti ja selkeästi, eikä ole varaa väärinymmärryksiin. Ja sekä kuskin että hevosen luottamus on ansaittava omalla toiminnallaan.”Hevosten kanssa on saanut varmuutta ja oppinut kantamaan vastuuta ja toisaalta asettamaan rajoja ja olemaan jämäkkä. Niitä ominaisuuksia tarvitaan, kun mekin toimimme tällaisessa miehisessä maailmassa, jollainen autourheilumaailma edelleen on”, Mälkönen sanoo.. ”Ihan niin kuin hevosten kanssa, niidenkään kanssa ei voi feikata. Hevonen lukee ihmistä kuin avointa kirjaa, ja jos ihminen tietää mitä tekee, hevonen tulee perässä. Mutta jos arvot, hevonenkin miettii, että tietääköhän tää ollenkaan, mitä tässä tehdään.”Itsevarmuutta, sitä tarvitaan molemmissa lajeissa. Hämäläinenkin sanoo, että hevosten kanssa toimiminen on kehittänyt häntä niin kartturina kuin ammattiurheilijana yleensäkin.”Osaan keskittyä työhöni paremmin hevosten ansiosta, vaikka täytyy myöntää, että mäkin olen ihminen ja välillä ajatukset harhailevat hevosiin, kun olen ralliautossa”, hän toteaa.”Hevoset palauttavat ja juurruttavat minut arkeen. On aina kliseistä sanoa, mutta hevosten kanssa on pakko olla siinä hetkessä. Usein kisoista jää tietty tila päälle, mutta hevoset laukaisevat sen. Jos et ole 100-prosenttisesti läsnä, ne ilmaisevat sen heti ja alkavat touhuta omiaan”, Hämäläinen kuvailee..TienraivaajatHämäläinen ja Mälkönen ovat eräänlaisia tienraivaajia naisille autourheilussa. Laji on myös sen kannalta samanlainen kuin hevosurheilu, että naiset ja miehet kilpailevat samoista palkinnoista rintarinnan. Vaikka he ovat molemmat karttureita, on kummallakin kokemusta myös ratin takaa. Kuskin paikka on tullut tutuksi, mutta kartturina he ovat parhaimmillaan. Hämäläinen ja Mälkönen ovat tehneet omat unelmansa todeksi, ja he sanovat, että jokaisella pitäisi olla rohkeutta tehdä töitä ja toteuttaa isojakin haaveita.Mahdollisuuksia on, olipa tähtäin sitten hevos- tai autourheilun saralla.”Mielestäni on tärkeää, että näitä tarinoita kirjoitetaan, jotta unelmia voi syntyä ja lapsilla ja nuorilla on tilaisuus nähdä, että naisena on mahdollista päästä mihin tahansa. On vaikea unelmoida sellaisesta, mitä ei voi edes nähdä, jos ei ole esikuvia”, Mälkönen kiteyttää.Voisi kuvitella, että ralliauton kyytiin tottuneet ammattilaiset valitsevat hevosurheilustakin ne kiihkeimmät lajit. Mälkösen laji onkin esteratsastus, mutta Hämäläinen omistaa kaksi kouluhevosta..Ensin ralli, sitten ratsastusKilpaurheilu ratsastuksen puolella kiinnostaa kumpaakin, mutta tällä hetkellä ralli vie voiton. Lajien kilpailukalenterikin ovat käytännössä päällekkäin, joten ratsastussuunnitelmia on haastavaa tehdä.Mälkönen on ratkaissut ”ongelman” sillä, että hän osti vuosi sitten nuoren hevosen. Colina Del Sauce Adonia on nyt 4-vuotias, ja sitä viedään eteenpäin ajan kanssa ilman lähiaikojen kisatavoitteita. Aiemmin hänellä on estehevonen, jolla hän kilpaili, mutta hevosen loukkaannuttua loppui tavoitteellinen kilparatsastusura.Viime vuosina Mälkönen onkin kisannut pääasiassa koulua muiden omistamilla hevosilla. ”Olen kisannut sen, mitä omistajat ovat halunneet, että heidän hevosillaan mennään”, vaativa B -luokkia startannut kartturi sanoo.Nuorta hevosta hän etsi itselleen ajatuksella, että ostetaan, jos sopiva tulee kohdalle. Donna-nimellä tunnettu tamma tuli kasvattajaltaan myytiin samalle tallille, missä Mälkönen kävi ratsastamassa toista hevosta. Jokin tammassa viehätti, ja lopulta ostopäätös syntyi päivässä.Hevonen asuu Etelä-Pohjanmaalla, jossa sen hoidosta ja ratsutuksesta vastaa Maria Rikala.Mälkönen toteaa, että nuoren hevosen kanssa on hienoa työskennellä, kun se oppii uutta koko ajan. ”On todella mielenkiintoista viedä nuorta eteenpäin yhdessä Marian kanssa. Se on jo hypännyt pientä rataa ja tapailee väistöjä. Tällä hetkellä nuori hevonen ja sen kouluttaminen antaa mulle enemmän kuin se, että mulla olisi valmis kisahevonen”, Mälkönen sanoo.”Donnasta voi rakentua mitä vain este tai koulupuolelle, jos se vaan pysyy kunnossa ja hengissä. Se on sitten toinen tarina.”.Korkealle koulutettu opetusmestariHämäläisen hevosista Szultán on ollut enemmän tai vähemmän tauolla erinäisten vastoinkäymisten takia, eikä ratsukko ole päässyt treenaamaan pitkäjänteisesti. Sunshine Girl olisi vaativa A -starttikunnossa, mutta kun aikaa ei ole, Hämäläinen harmittelee.Viimeksi mainittu tuli Hämäläiselle Saga Tervoselta, jonka kanssa hevonen teki hyviä tuloksia nuorten hevosten luokissa. Siltä kuitenkin löytyi varsa-ajalta tullut vamma, joka estää GP-uran. Tamma teki Tervoselle kaksi varsaa, jonka jälkeen Hämäläinen sai ostaa sen ylläpidon kautta opetusmestarikseen.”En ole ikinä ratsastanut yhtä hienoa hevosta. Jos se on sun kanssa samalla sivulla, se tekee ajatuksesta kaiken.”Hämäläinen toteaa, että kouluratsastuksessa on hänelle riittävästi haasteita, eikä hän kaipaa hevosten kanssa ylimääräisiä sydämentykytyksiä. ”Saan tarpeeksi adrenaliinia ja vauhtia työelämästä, mulle ratsastus on täysin nollauskeino.”Hänen mielestään kouluratsastuksessa on parasta tunne, minkä laji antaa, kun hevonen ja ratsastaja toimivat yhdessä. ”Treenaan aina, kun olen kotona ja harjoittelen omaksi iloksi. Hani (Sunshine Girl) osaa GP:n asiat, ja niitä sillä voi aina välillä kokeilla. Lisäksi tykkään rentoutua maastossa. Siellä voin mennä kiitolaukkaa sopivassa kohdassa.”Sen verran Hämäläinen tykkää jännityksestä myös hevosten kanssa, että hän on valinnut itselleen herkät ja reaktiiviset eläimet. ”Ei mulle sovi sellainen liian rauhallinen, tarvitsen herkästi syttyvät hevoset. Esteistäkin tykkään, mutta kumpikaan hevosistani ei osaa hypätä, joten se ei tuo minulle mitään sellaista fiilistä.”Szultán eli Zeni taas on Hämäläiselle hevonen, jonka kanssa hän on oppinut etenemään askel kerrallaan. Hän osti hevosen ”postimyynnistä” ulkomailta. Se ei ollut sitä, mitä piti, vaan hevosautosta asteli nälkiintynyt ja kuihtunut hevonen ulos.Nopeasti selvisi, että hevosella oli paljon erilaisia terveysongelmia ja sitä oli ilmeisesti muutenkin kohdeltu kaltoin. Hämäläinen ei hennonnut lähettää hevosta takaisin, vaan alkoi pitkä kuntoutus. Nykyään Zeni on oppinut luottamaan ihmisiin ja se on todella seurallinen..Kun mä viimeisillä voimilla raahauduin tallille, että näen jotain muuta seinää kuin kotona tai sairaalassa, Zeni seisoi järkähtymättä neljällä jalalla paikoillaan.".Hevonen tuki sairastunuttaHevosen rooli on ollut merkittävä myös silloin, kun Hämäläisen terveys petti ja hän sairastui syöpään.”Ilman tuota hevosta en olisi pärjännyt. Kuulostaa höpöhöpöprinsessatarinalta, mutta tämä on totta. Zeni on herkkä aistimaan kaiken. Normaalisti se säheltää ja touhuaa, mutta kun mä viimeisillä voimilla raahauduin tallille, että näen jotain muuta seinää kuin kotona tai sairaalassa, Zeni seisoi järkähtymättä neljällä jalalla paikoillaan.”Hämäläinen kuvailee, että normaalisti kun hevonen piti vapaata, se saattoi olla reaktiivinen, mutta hänen sairastaessaan siitä kuoriutui luottohevonen, jolla hän saattoi lähteä -20 asteen pakkasessa ilman satulaa maastoon.”Vaikka se oli ollut 2 viikkoa vapaalla. Se kahlasi pilkkopimeässä lumihangessa eteenpäin ja aina, kun se tunsi, että olen liukumassa selästä alas, se tasapainotti itsensä minun alleni. Se oli uskomatonta, miten hyvin se hoiti tilanteen.”Sekä Hämäläinen että Mälkönen ovat siis joutuneet siirtämään ratsastusurheilullisia tavoitteita tulevaisuuteen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö niitä olisi.”Olen kilpailuhenkinen ja tavoitteellinen, mutta kun viime vuonna ehdin kisata tasan yhden kerran, oli pakko sopia itseni kanssa, että tästä asiasta en voi stressata. Ralli on nyt päälaji ja ratsastusta harrastetaan se, mikä tuntuu hyvältä”, Hämäläinen sanoo.Tavoitteikseen hän sanoo ykkössarjojen treenaamisen ja saada joskus Sunshine Girlistä varsan, jonka hän voi itse kouluttaa.”Rallissa on rajua sanoa ääneen, mutta tavoite on MM-sarjan pääluokka ja aivan ultimaattinen tavoite on maailmanmestaruus.”Mälkönenkin tähtää samaan WRC-luokkaan ilman yhtään numeroa kirjainyhdistelmän jälkeen. Nousu WRC2-luokasta WRC-tasolle vaatii pitkäjänteistä työtä. Siihen molemmat ovat valmiita.Ja sitten, kun kiivaimmat rallivuodet ovat ohi, Mälkösellä on suunnitelma hevosensa varalle.”Ajatus on, että teen Donnasta itselleni kisahevosen, jos ja kun sellainen hetki tulee, että on aikaa keskittyä ratsastukseen sillä intensiteetillä kuin laji vaatii. Ratsastus vaatii paljon työtä siinä missä rallikin. Ja vaikkei Donnasta tulisikaan kilpahevosta, se on silti ihana ja luotettava ystävä.”.Kun Martin Fuchs haluaa palautua kisoista, hän sulkee puhelimen, sytyttää kynttilät ja menee kylpyyn .Toimistotyöt hoituvat vaikka luokkien välissä - Huippuratsastaja Max Kühnerin työ kulkee mukana kaikkialle.Päivitetty: 8.12. kello 12.10: Päivitetty rallikuvaan Sardiniasta kuvaajatieto.