Brasilialainen Guilherme Jorge toimii tänäkin vuonna Helsinki Horse Shown ratamestarina. Kokenut ja arvostettu ratamestari on nähnyt jo lähes kaiken, mutta edelleen hän paneutuu huolella ja ajoissa tuleviin kilpailuihinsa. Hän toteaa, että ratsastus on hyvin erikoinen urheilulaji ja hänellä on hyvin erikoinen työ.Ensikosketuksen ratsastukseen Jorge sai 10-vuotiaana, ja hän kilpaili esteratsastuksessa 140-tasolle asti. Valmistuttuaan eläinlääkäriksi 1990, hän työskenteli kilpahevosten parissa kahdeksan vuotta. Ratamestarin ura alkoi 1992 kotikaupungissa Brasilian Campinasissa, kun hän pikkuhiljaa rakensi ratoja oman seuran paikallisiin kilpailuihin.”Se oli isompi mahdollisuus olla osa lajia, jota rakastan. Käytin kaikki mahdollisuudet työskennellä kokeneempien ratamestareiden kanssa, jotta oppisin lisää. Pikkuhiljaa tein isompia kilpailuja.”Suomi tuli Jorgelle tutuksi jo 90-luvulla Aki Ylänteen ansiosta. Hän mainitseekin Ylänteellä olleen vaikutus hänen uraansa.”Tapasin Akin 1996 Atlantan olympialaisissa, kun hän oli Linda Allenin avustajana. Olin itse mukana tiimissä. Aki kutsui minut 1997 Ypäjälle ratamestariksi ja auttoi minua siellä.”Ypäjän kansainvälinen kilpailu oli Jorgen ensimmäinen kilpailu vastaavana ratamestarina Brasilian ulkopuolella. Helsingin maailmancupin finaalissa 1998 hän toimi Ylänteen avustajana. Rion olympialaisissa 2016 hän toimi vastaavana ratamestarina.Työskenteleminen maailman parhaiden ratamestareiden kanssa antoi tarvittavaa oppia, mutta auttoi Jorgea myös löytämään oman tyylinsä.”Nykyään yritän katsoa isoimpia kilpailuja ja niiden ratoja, jotta pysyn mukana lajin tämänhetkisessä tasossa.”."Joskus radan löytää puolessa tunnissa, joskus siihen menee neljä tuntia.”Guilherme Jorge.Nykyisin hän ei itse enää ratsasta, mutta hänen vaimonsa, kanadalainen Angela Covert on ammattiratsastaja ja -valmentaja. He asuvat Floridan Wellingtonissa, joka tunnetaan Winter Equestrian Festivalin kilpailupaikkana. Jorge työskentelee kilpailussa ratamestareiden teknisenä asiantuntijana samalla, kun hänen vaimonsa ratsastaa ja valmentaa. Talliin menoa hän välttelee, jottei kukaan valittaisi eturistiriidasta.” WEF:n pääareenalla on joka viikko eri ratamestari. Valvon ratoja tammikuusta maaliskuuhun, ja tuona aikana en itse rakenna. Wellington on ainoa paikka, jossa voimme olla 3–4 kuukautta matkustamatta.”Ratamestarina Jorgelle kertyy kilpailuja vuodessa reilu 30.Prosessi kuin taiteilijallaJorge puhuu useaan otteeseen luovuuden merkityksestä. Varsinkin isojen kilpailujen suunnitteluun hän haluaa käyttää tarpeeksi aikaa.”Tykkään olla ajoissa valmis. Se on luova prosessi ja on hyvä, että tekemiselle on aikaa.”Kaikki lähtee siitä, että hänellä on tarkat tiedot kilpailuareenasta, ja kilpailun ohjelmasta. Suunnittelun hän aloittaa kilpailun pääluokista. Jos kentällä on kiinteitä esteitä, kuten vesihauta tai -este, hän miettii niihin yhdistettäviä linjoja tai sarjoja. Tai aloittaa kolmoissarjan sijoittamisesta.”Tämä on erittäin luova osaa prosessia ja se riippuu inspiraatiosta, kuten taiteilijoilla. Joskus radan löytää puolessa tunnissa, joskus siihen menee neljä tuntia.”Radansuunnittelua voi Jorgen mielestä verrata taiteeseen, se on kuin arkkitehtuuria omien rajojensa puitteissa. Ratoihin kuuluu niiden tekninen puoli, mutta myös esteettinen. Myös sillä on merkitystä, miten esteet esitetään.”Tekninen puoli on tärkeämpi, mutta ratojen tulee myös olla esteettisiä. Nautin siitä paljon. On mukavaa, kun rata näyttää hyvältä.”Esteet HIHS:ssa saavat Jorgelta erityistä kiitosta. Areenan pienen koon vuoksi ylimääräistä tilaa ei ole. Hän myöntääkin Helsingin olevan hänelle yksi suurimmista haasteista.”Helsinki Horse Show teki hyvän investoinnin uusiin esteisiin. Nyt esteet ovat pienempiä. Puomit ovat kolme metriä ja johteet kapeampia. Se auttaa luomaan areenalle tilaa. Esteet ovat myös kauniita.”HIHS:n ratoja Jorge aloitti suunnittelemaan hyvissä ajoin. Hän toivoo ratojensa antavan ratsukoille sellaisen tunteen, että ne voivat lähestyä jokaista estettä reilulla tavalla ja tehdä parhaat suorituksensa.”Minulla on uskomaton tiimi, jota johtaa Johanna Mikkola. Uskon, että saamme tänäkin vuonna nähdä hyvää ratsastusta.”Turvallisuus edelläJorge haluaa ratojensa testaavan ratsukoilta vähän kaikkea, alkaen keskittymisestä ja yhteistyöstä. Radoilla koetellaan myös hevosen varovaisuutta, hyppykykyä ja nopeutta, sekä ratsastajan kykyä ymmärtää, mitä tehtävä vaatii hevoselta ja ratsastajalta.”Tämän hetken parhaat ratsukot ovat niin hyviä, että ne osaavat ratkaista lähes minkä tahansa tehtävän. Suurin vaikeus on, jos kilpailussa on eritasoisia ratsukoita. Tehtäviä ei saa tehdä liian vaikeiksi kokemattomille, mutta silti parhaan tulisi voittaa.”Ratsastajien ja hevosten hyvyydestä kertoo myös se, että kilpailuissa tulee enemmän nollaratoja kuin ehkä ennen. Se kuinka tulosluetteloon saataisiin lisää vaihtelua, onkin Jorgen mielestä miljoonan dollarin kysymys. Hän myös toteaa, että meidän tulee totuttautua nollaratojen paljouteen. Ratamestarin on turvallisuuden lisäksi huomioitava myös hevosten hyvinvointi. Kausi on pitkä ja kilpailuja on paljon.”Mielestäni meidän tulee edelleen rakentaa reiluja ja turvallisia ratoja, jotka testaavat oikeita asioita ja muistaa, että kilpailukalenteri on hyvin intensiivinen. Joten on pyydettävä hevosilta vain mikä on tarpeellista niin, että ne voivat olla jälleen valmiita seuraavaan kisaan mahdollisimman nopeasti.”."Mielestäni rakentaessa monipuolisuus on tärkeää"Jorge ratojen estetyypeistä.Maantieteellisiä erojakin on. Euroopassa taso on kaikkein kovin ja täällä on jo totuttu siihen, että 12 nollarataa GP-luokassa on normaalia.”Jos USA:ssa tulee 12 nollaa, sanovat heti, että rata on liian helppo. On kuitenkin muistettava, että vuodessa on nykyään paljon enemmän viiden tähden kilpailuja. On huomioitava, että hevoset hyppäävät niitä myös seuraavana vuonna.”Jotkut ratamestarit rakentavat ratansa hyvin ilmaviksi käyttäen estemateriaalia todella vähän. Jorge ei kannata tätä vaan radalla tulee olla sekä ilmavia että umpinaisempia esteitä.”Jos laittaa rataan vain varovaisia (ilmavia) esteitä, se testaa vain yhtä asiaa. Mielestäni rakentaessa monipuolisuus on tärkeää. Jos käyttää vain yhden tyyppisiä esteitä, se suosii vain tietyn tyyppisiä hevosia. En usko, että rakentaakseen modernin radan, tulisi käyttää vain kolmea elementtiä. Olen kuin runoilija, yritän ylläpitää perinteitä”, hän naurahtaa.Suurin virhe, jonka ratamestari voi tehdä on Jorgen mielestä se, ettei kiinnitä huomiota hevosten hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Uusia ratamestareita hän neuvoo käyttämään kaikki mahdollisuudet apulaisena toimimiseen, jotta voi jatkuvasti oppia uutta. Asiat kannattaa pitää yksinkertaisena eikä yrittää olla liian nokkela."Käytän paljon aikaa ja vaivaa jokaiseen kilpailuun, jonka suunnittelen. Tiedän onnistuneeni, kun näen hevosten hyppäävän hyvin ja kilpailijoiden olevan tyytyväisiä."
Brasilialainen Guilherme Jorge toimii tänäkin vuonna Helsinki Horse Shown ratamestarina. Kokenut ja arvostettu ratamestari on nähnyt jo lähes kaiken, mutta edelleen hän paneutuu huolella ja ajoissa tuleviin kilpailuihinsa. Hän toteaa, että ratsastus on hyvin erikoinen urheilulaji ja hänellä on hyvin erikoinen työ.Ensikosketuksen ratsastukseen Jorge sai 10-vuotiaana, ja hän kilpaili esteratsastuksessa 140-tasolle asti. Valmistuttuaan eläinlääkäriksi 1990, hän työskenteli kilpahevosten parissa kahdeksan vuotta. Ratamestarin ura alkoi 1992 kotikaupungissa Brasilian Campinasissa, kun hän pikkuhiljaa rakensi ratoja oman seuran paikallisiin kilpailuihin.”Se oli isompi mahdollisuus olla osa lajia, jota rakastan. Käytin kaikki mahdollisuudet työskennellä kokeneempien ratamestareiden kanssa, jotta oppisin lisää. Pikkuhiljaa tein isompia kilpailuja.”Suomi tuli Jorgelle tutuksi jo 90-luvulla Aki Ylänteen ansiosta. Hän mainitseekin Ylänteellä olleen vaikutus hänen uraansa.”Tapasin Akin 1996 Atlantan olympialaisissa, kun hän oli Linda Allenin avustajana. Olin itse mukana tiimissä. Aki kutsui minut 1997 Ypäjälle ratamestariksi ja auttoi minua siellä.”Ypäjän kansainvälinen kilpailu oli Jorgen ensimmäinen kilpailu vastaavana ratamestarina Brasilian ulkopuolella. Helsingin maailmancupin finaalissa 1998 hän toimi Ylänteen avustajana. Rion olympialaisissa 2016 hän toimi vastaavana ratamestarina.Työskenteleminen maailman parhaiden ratamestareiden kanssa antoi tarvittavaa oppia, mutta auttoi Jorgea myös löytämään oman tyylinsä.”Nykyään yritän katsoa isoimpia kilpailuja ja niiden ratoja, jotta pysyn mukana lajin tämänhetkisessä tasossa.”."Joskus radan löytää puolessa tunnissa, joskus siihen menee neljä tuntia.”Guilherme Jorge.Nykyisin hän ei itse enää ratsasta, mutta hänen vaimonsa, kanadalainen Angela Covert on ammattiratsastaja ja -valmentaja. He asuvat Floridan Wellingtonissa, joka tunnetaan Winter Equestrian Festivalin kilpailupaikkana. Jorge työskentelee kilpailussa ratamestareiden teknisenä asiantuntijana samalla, kun hänen vaimonsa ratsastaa ja valmentaa. Talliin menoa hän välttelee, jottei kukaan valittaisi eturistiriidasta.” WEF:n pääareenalla on joka viikko eri ratamestari. Valvon ratoja tammikuusta maaliskuuhun, ja tuona aikana en itse rakenna. Wellington on ainoa paikka, jossa voimme olla 3–4 kuukautta matkustamatta.”Ratamestarina Jorgelle kertyy kilpailuja vuodessa reilu 30.Prosessi kuin taiteilijallaJorge puhuu useaan otteeseen luovuuden merkityksestä. Varsinkin isojen kilpailujen suunnitteluun hän haluaa käyttää tarpeeksi aikaa.”Tykkään olla ajoissa valmis. Se on luova prosessi ja on hyvä, että tekemiselle on aikaa.”Kaikki lähtee siitä, että hänellä on tarkat tiedot kilpailuareenasta, ja kilpailun ohjelmasta. Suunnittelun hän aloittaa kilpailun pääluokista. Jos kentällä on kiinteitä esteitä, kuten vesihauta tai -este, hän miettii niihin yhdistettäviä linjoja tai sarjoja. Tai aloittaa kolmoissarjan sijoittamisesta.”Tämä on erittäin luova osaa prosessia ja se riippuu inspiraatiosta, kuten taiteilijoilla. Joskus radan löytää puolessa tunnissa, joskus siihen menee neljä tuntia.”Radansuunnittelua voi Jorgen mielestä verrata taiteeseen, se on kuin arkkitehtuuria omien rajojensa puitteissa. Ratoihin kuuluu niiden tekninen puoli, mutta myös esteettinen. Myös sillä on merkitystä, miten esteet esitetään.”Tekninen puoli on tärkeämpi, mutta ratojen tulee myös olla esteettisiä. Nautin siitä paljon. On mukavaa, kun rata näyttää hyvältä.”Esteet HIHS:ssa saavat Jorgelta erityistä kiitosta. Areenan pienen koon vuoksi ylimääräistä tilaa ei ole. Hän myöntääkin Helsingin olevan hänelle yksi suurimmista haasteista.”Helsinki Horse Show teki hyvän investoinnin uusiin esteisiin. Nyt esteet ovat pienempiä. Puomit ovat kolme metriä ja johteet kapeampia. Se auttaa luomaan areenalle tilaa. Esteet ovat myös kauniita.”HIHS:n ratoja Jorge aloitti suunnittelemaan hyvissä ajoin. Hän toivoo ratojensa antavan ratsukoille sellaisen tunteen, että ne voivat lähestyä jokaista estettä reilulla tavalla ja tehdä parhaat suorituksensa.”Minulla on uskomaton tiimi, jota johtaa Johanna Mikkola. Uskon, että saamme tänäkin vuonna nähdä hyvää ratsastusta.”Turvallisuus edelläJorge haluaa ratojensa testaavan ratsukoilta vähän kaikkea, alkaen keskittymisestä ja yhteistyöstä. Radoilla koetellaan myös hevosen varovaisuutta, hyppykykyä ja nopeutta, sekä ratsastajan kykyä ymmärtää, mitä tehtävä vaatii hevoselta ja ratsastajalta.”Tämän hetken parhaat ratsukot ovat niin hyviä, että ne osaavat ratkaista lähes minkä tahansa tehtävän. Suurin vaikeus on, jos kilpailussa on eritasoisia ratsukoita. Tehtäviä ei saa tehdä liian vaikeiksi kokemattomille, mutta silti parhaan tulisi voittaa.”Ratsastajien ja hevosten hyvyydestä kertoo myös se, että kilpailuissa tulee enemmän nollaratoja kuin ehkä ennen. Se kuinka tulosluetteloon saataisiin lisää vaihtelua, onkin Jorgen mielestä miljoonan dollarin kysymys. Hän myös toteaa, että meidän tulee totuttautua nollaratojen paljouteen. Ratamestarin on turvallisuuden lisäksi huomioitava myös hevosten hyvinvointi. Kausi on pitkä ja kilpailuja on paljon.”Mielestäni meidän tulee edelleen rakentaa reiluja ja turvallisia ratoja, jotka testaavat oikeita asioita ja muistaa, että kilpailukalenteri on hyvin intensiivinen. Joten on pyydettävä hevosilta vain mikä on tarpeellista niin, että ne voivat olla jälleen valmiita seuraavaan kisaan mahdollisimman nopeasti.”."Mielestäni rakentaessa monipuolisuus on tärkeää"Jorge ratojen estetyypeistä.Maantieteellisiä erojakin on. Euroopassa taso on kaikkein kovin ja täällä on jo totuttu siihen, että 12 nollarataa GP-luokassa on normaalia.”Jos USA:ssa tulee 12 nollaa, sanovat heti, että rata on liian helppo. On kuitenkin muistettava, että vuodessa on nykyään paljon enemmän viiden tähden kilpailuja. On huomioitava, että hevoset hyppäävät niitä myös seuraavana vuonna.”Jotkut ratamestarit rakentavat ratansa hyvin ilmaviksi käyttäen estemateriaalia todella vähän. Jorge ei kannata tätä vaan radalla tulee olla sekä ilmavia että umpinaisempia esteitä.”Jos laittaa rataan vain varovaisia (ilmavia) esteitä, se testaa vain yhtä asiaa. Mielestäni rakentaessa monipuolisuus on tärkeää. Jos käyttää vain yhden tyyppisiä esteitä, se suosii vain tietyn tyyppisiä hevosia. En usko, että rakentaakseen modernin radan, tulisi käyttää vain kolmea elementtiä. Olen kuin runoilija, yritän ylläpitää perinteitä”, hän naurahtaa.Suurin virhe, jonka ratamestari voi tehdä on Jorgen mielestä se, ettei kiinnitä huomiota hevosten hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Uusia ratamestareita hän neuvoo käyttämään kaikki mahdollisuudet apulaisena toimimiseen, jotta voi jatkuvasti oppia uutta. Asiat kannattaa pitää yksinkertaisena eikä yrittää olla liian nokkela."Käytän paljon aikaa ja vaivaa jokaiseen kilpailuun, jonka suunnittelen. Tiedän onnistuneeni, kun näen hevosten hyppäävän hyvin ja kilpailijoiden olevan tyytyväisiä."