Helteellä kuljettaminen vaatii miettimistä.
Helteellä kuljettaminen vaatii miettimistä. Kuva: Leena Alerini

Helteellä kuljettamisen niksit

Eläinlääkäri Anne Niemi neuvoo helleaikoina suosimaan kuljettamista yöpuoleen. Kuljetusvälineeseen kannattaa myös hankkia lämpömittari, joka lähettää puhelimeen tiedon hevososan lämpötilasta.
Julkaistu

Eläinlääkäri Anne Niemi asuu Pohjanmaalla Vöyrillä, ja hän on jo pitkään pitänyt kouluratsujaan Ruotsissa ja Saksassa. Se tarkoittaa usein pitkiä kuljetusmatkoja, joten kokemusta pitkistäkin kuljetuksista on ehtinyt kertyä.

Se ei vaikuta kovin paljoa lämpötilaan autossa, jos kierrättää sinne 30 asteen ulkoilmaa. Se on äkkiä aika pätsi.

Eläinlääkäri Anne Niemi huomauttaa, että pelkkä ikkunan tai tuuletusluukun avaaminen ei riitä

Niemi alkaa itse miettiä kuljetuksia tarkemmin, kun lämpötilaa alkaa lähestyä +25 celsiusastetta.

Myös Suomen sisällä matkat saattavat olla varsin pitkiä, kuutta ja kahdeksaa tuntia. Jos on hellepäivä, Niemi ajaisi ne yöaikaan, erityisesti silloin, kun mennään kilpailuihin.

”Hevosen pitäisi ehtiä lepäämään ja jäähdyttämään itsensä kunnolla ennen urheilusuoritusta. Jos perillä ollaan vain puoli tuntia tai tunti ennen suoritusta, se on aivan liian lyhyt aika”, hän huomauttaa.

Yöllä ajamista ei kannata varoa sen takia, että se tekisi hevosista väsyneitä kilpailuissa. Tuoreiden unitutkimusten mukaan hevonen voi olla pitkäänkin nukkumatta makuullaan, eikä se tunnu vaikuttavan sen fyysiseen suorituskykyyn.

”Hyvä kilpahevonen syö ja juo, ja sen psyyke on sellainen, että se kestää”, Niemi muistuttaa.

Hevosten matkustustilan lämpötilan tarkkailua varten Niemi on hankkinut suomalaisen Ruuvi-nimisen mittarin ja sovelluksen, joka maksaa viitisenkymppiä. Se lähettää tiedon lämpötilasta puhelimeen, ja tallettaakin lämpötilat, kuten pitää tehdä pitkissä ammattimaisissa eläinkuljetuksissa.

Jos lämpö nousee paljon, pitäisi hevoset saada ulos kuljetusvälineestä tai niitä pitää viilentää.

Jos hevosten kunto antaa aihetta huolestua, niiltä kannattaa mitata kehon lämpötila, Niemi neuvoo. Jos lämpö on yli 39,5, on syytä viilentää hevosta, sillä hevosellakin on olemassa riski lämpöhalvaukseen.

Viilentäminen onnistuu helpoiten vedellä. Sen voi tehdä myös kesken matkustamisen, jos hevonen suhtautuu asiaan rauhallisesti. Veden voi joko vetää pois tai yhtä hyvin jättää iholle.

Jotkut käyttävät kuljetuksessa jääpaloja lattialla kuivikkeiden seassa, mutta siitä Niemellä ei ole omaa kokemusta.

Muista juottaa.
Muista juottaa. Kuva: Anu Leppänen

Myös juominen on erittäin tärkeä asia, johon pitää kiinnittää huomiota. Niemi lisää matkustavien hevosten saamaan veteen hieman suolaa, 10 litran ämpäriin ruokalusikallisen suolaa joko puhtaaseen veteen tai mashin sekaan.

Niemi itse kuljettaa hevosia nykyään kahden hevosen autossa ja takapuoli menosuuntaan.

”Se on hevosille niin paljon parempi tapa matkustaa. Ja kun hevoset ovat autossa, tiedät tasan tarkkaan, mitä autossa tapahtuu”, hän perustelee.

Kuumalla matkustaessa pidetään autosta tai kopista kaikki luukut auki. Se ei kuitenkaan vaikuta kovin paljoa matkustuslämpötilaan, Niemi huomauttaa.

Anne Niemi
Anne NiemiKuva: Leena Alerini

”Itselläni on kahden hengen auto ja katossa ilmanvaihto. Se ei vaikuta kovin paljoa lämpötilaan autossa, jos kierrättää sinne 30 asteen ulkoilmaa. Se on äkkiä aika pätsi”, hän sanoo.

Joskus hän on kokeillut avata tilan kuljettamosta hevosten puolelle ja antanut ilmastoinnin yrittää tehdä tehtäväänsä. Se laskee hevosten puolen lämpöä asteella tai parilla.

Pysähdystaukojen aikana avataan kaikki luukut, jotka saa turvallisesti auki ja auto jätetään varjoon. Pidemmän tauon aikana hevonen voidaan ottaa ulos, kävelyttää sitä ja siivota kuljetustila.

”Ajamista täytyy rytmittää myös omaa jaksamista ajatellen”, Niemi muistuttaa.

Kun ajetaan monen päivän matkoja, liikunta on tärkeää, mutta vielä tärkeämpänä hän näkee lepojaksot. Matkan varrelta kannattaa varata tallit, joissa hevonen voi huilata kunnolla.

Toisaalta poikkeamat vieraaseen talliin tuovat mukanaan myös tautiriskin. Yleisesti ottaen Niemi suosii matkustamista mahdollisimman suoraviivaisesti kohteeseen. Käytännössä välillä tulee valittua vaihtoehto, jossa paahdetaan viimeinen pätkä, niin että hevoset saadaan perille mahdollisimman pian. Se myös lyhentää hevosen matkustaen viettämää aikaa.

Niemi neuvoo ottamaan asian huomioon, jos on esimerkiksi ostamassa hevosta ulkomailta. Jos kuljettaja poikkeaa moneen paikkaan ottamaan hevosia kyytiin tai jättämään niitä pois, saattaa matkasta tulla turhan pitkä.

Kuljetussuojat nostavat osaltaan hevosten tukalaa oloa. Kengättömät hevoset Niemi kuljettaa yleensä kaikki matkat ilman kuljetussuojia. Kengällisillä on usein etusuojat, mutta takasuojat hän laittaa vain harvoin. Niiden kohdalla on liian iso riski, että ne valahtavat alas ja hevonen alkaa niiden takia potkia ja loukkaa itsensä. Usein bootsit ovat kaikkiaan riittävä suoja.

Yksi tärkeä asia on myös se, että hevonen totutetaan kuljettamiseen. Kun hevonen seisoo rauhassa, se ei nosta lämpötilaa omalta osaltaan.

Hevosen kuljetus kuumalla

  • Aja etenkin pdemmät matkat mahdollisuuksien mukaan yöllä

  • Hevostilan lämpötilaa on hyvä seurata helteellä

  • Hevosta voi tarvittaessa viilentää kastelemalla

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi