Jos hevosen stressitaso nousee jo kotona tappiin, se lisää hevosen kehon fyysistä stressiä ja altistaa sitä ongelmille, Minna Tallberg muistuttaa..”Jos lastaus on aina vartti painimista, hevonen ei tule suorittamaan omalla tasollaan. Stressihormonit poistuvat kehosta päivissä ja viikoissa”, hän sanoo..Silti lastaus on useille hevosille arkipäivää. Tarvitaanko siitä todella toista sataa sivua paksu kirja? Tallberg toteaa, että kyllä tarvitaan. Ainakin hänelle tulee eniten avunpyyntöjä juuri lastausta koskien, ja hän ymmärtää hyvin, miksi asia on niin..”Koska hevonen on hevonen. Se on iso pakoeläin, joka haluaa tarkkailla ympäristöään ja päästä pakenemaan. On ennemmin hämmästyttävää, että ne menevät traileriin, sillä luonnossa ne eivät koskaan menisi ahtaaseen paikkaan, josta ne eivät näe ympärilleen”, hän sanoo..Tallberg näkee, että tilan vähäisyys kuljetuksessa on iso osa ongelmaa. Se voi myös olla yksi syy, miksi ratsuilla saattaa olla lastauksen kanssa enemmän vaikeuksia kuin ravihevosilla. Isoja ratsuja saatetaan kuljettaa pienissä kopeissa..”Olen joskus mennyt auttamaan lastauksessa, ja hevonen ei fyysisesti ole mahtunut autoon. Sen olisi pitänyt seistä siinä hieman taipuneena, että se olisi mahtunut”, hän huokaa..Kun hevosella on tilaa, sen on mukavampi matkustaa ja se myös lastautuu mieluummin..”Shetlanninponeilla ja pikku-welsheillä ei juuri ole ongelmia lastauksessa. Ehkä se johtuu siitä, että niillä on tilaa ottaa askel, pari joka suuntaan”, Tallberg pohtii..Hänen vastikään lukemassaan EU-selonteossa kuljetuksesta mainittiin, että hevonen tarvitsisi tilaa pituussuunnassa oman pituutensa lisäksi 40 senttiä. Täysikokoiselle ratsuhevoselle sellaisen järjestyminen on harvinaista..”Amerikasta kadehdin heidän todella suuri autojaan ja valtavia karjatrailereita, joiden seinät saattavat olla osittain ritilää. Sellainen on hevoselle paljon helpompi.” .Matkustaminen ei ole mukavaaLastauksen ongelmat pohjautuvatkin usein siihen, että matkustaminen ei ole ollut hevoselle mukavaa. Hevonen osaa ketjuttaa asioista mielessään, joten se yhdistää, että kun kävelee koppiin, seuraavaksi ollaan hölskymässä ahtaassa ja suljetussa tilassa..”Hevonen on oppivainen eläin, mutta aina se ei opi vain niitä asioita, joita me haluamme”, Tallberg hymähtää..Joskus yksikin huono matkustuskerta riittää. Liikenneonnettomuus tai kuljetusmatka kaasuähkyisenä klinikalle voi piirtyä hevosen mieleen, ja se alkaa yhdistää kivun kuljetusvälineeseen ja lastaamiseen..Osalla lastausongelmaisista hevosista taas on vaivoja rangassa tai nivelissä, ja hevonen kipeytyy niiden takia tasapainottaessaan itseään kuljetuksessa. Hyvällä, vakaalla trailerilla ja pehmeällä ajotavalla sen sijaan on positiivinen vaikutus matkustusmukavuuteen..Yksi hyvä keino helpottaa lastausta ja matkustamista on hevosseura..”Aina kun mahdollista! Matkaseurana oleminen on shetlanninponin funktio”, Tallberg naurahtaa..Hyvin matkustava hevonen rauhoittaa kaverinsa..”Itselläni oli maailman rohkein ja ahnein työhevostamma, joka oli umpiahne. Se ei koskaan muulloin saanut syödä heinää rajoittamattakuin trailerissa ja se oikein huokui tyytyväisyyttä siellä. Esimerkki tarttuu, ja hevonen on sosiaalinen syöjä”, Tallberg kertoo. .Osa hevosista tosin tuntuu arvostavan enemmän isompaa omaa tilaa kuin kanssamatkustajaa. Lisäksi etukäteen kannattaa miettiä sitä, mikä on hevosten arvojärjestys. Hevosten pitää voida luottaa, että matkustaessa ne voivat olla rauhassa vieruskaverilta. Joskus lastaaminen tulee vaikeaksi, jos hevosen pitää siinä mennä tilastaan tarkan laumakaverin takapuolen vierestä 70-senttiseen lokeroon..Kouluta huolelleKoska lastaus on lähtökohtaisesti lajityypillisesti vaikea asia, hevoset pitää kouluttaa siihen huolella. Nuoren hevosen tai varsan kanssa se on onneksi yleensä helppoa, etenkin jos hevonen on tottunut seuraamaan ihmistä hänen osoittamaansa suuntaan. Jatkossa avainsana on rutiini. Kun sama asia toistetaan monta kertaa onnistuneesti, se alkaa sujua..Varsojen kanssa Tallbergin ykkösvinkki on se, että ensimmäisillä lastauskerroilla kuljetusvälineestä tehdään mahdollisimman mahtava paikka. Jo 60-luvun eläinkokeiden mukaan eläinten suhtautumiseen tiettyyn paikkaan riippuu paljon siitä, millaista siellä oli ensimmäisillä kerroilla: saiko sieltä sähköiskuja vai suklaahippuja. Siksi Tallberg suosittelee luomaan varsan ensimmäisiin lastauksiin mahdollisimman hyvän tunteen, ja siihen herkut ovat hyvä keino. Muutamalla kerralla traileri voi tarkoittaa kerrankin kunnon määrää kauraa..”Että varsoista tuntuisi, että trailerissa on mukavaa, turvallista ja kannattavaa olla. Paras olisi ottaa varsa sieltä pois, kun siellä on vielä palkintoa jäljellä, että ne ajattelisivat, että saisipa vielä olla tuolla”, Tallberg selittää..Hän käyttää kouluttaessaan yleensä vähemmän houkuttelevia palkkioita, kuten heinää, mutta lastaukseen hän laittaa kunnon panokset..Pelko poisIhan erilainen tilanne on lastausta vastustavien hevosten kanssa. Ongelmia ja niiden syitä on monenlaisia, ja siksi tarvitaan useanlaisia lähestymiskulmia. Tallberg toteaa, että hevonen voi oppia välttelemään lastausta ilman suurta pelkoa, mutta silti melkein aina, kun hevonen ei lastaudu, tilanteeseen liittyy vähintään jännitystä..Hän suosittaa laatimaan lastausongelmaiselle hevoselle koulutussuunnitelman, jonka pääpointteja ovat aloittaminen riittävän helposta tilanteesta, palkinto aina liikkeestä oikeaan suuntaan ja eteneminen riittävän pienin askelin. Hevoselle lisääntyy aina se käytös, mikä se kokee kannattavaksi, ja syömiseen mielellään keskittyvällä laiduneläimellä ruokapalkinnot toimivat hyvin..Jos hevonen liittää lastaukseen pelkoa tai jännitystä, se pitää saada rentoutumaan. Lähtökohtaisesti hevonen tottuu asioihin nopeasti, mutta jos se esimerkiksi pakotetaan trailerin lähelle, pelkotila estää tottumisen. Siksi Tallberg aloittaa työskentelemällä tarpeeksi kaukana kuljetusvälineestä. Hevonen palkitaan herkuilla aluksi jo siitä, että se ottaa askeleen tai pari kohti traileria. Palkintona voi käyttää myös sitä, että kun hevonen ottaa ne pari askelta, se talutetaan palkinnoksi trailerista vähän kauemmaksi..Hän itse opettaa hevosen ensin lähestymään luukut kiinni olevaa traileria, sitten erikseen sellaista, jossa ne ovat auki..Jos hevosella ei ole lastauksesta huonoja kokemuksia, harjoittelussa ei tarvitse olla niin tarkka. Jos taas epäluuloisuus on suurta, pitää varoa esimerkiksi houkuttelemasta hevosta herkuilla lähelle traileria tai traileriin sen huomaamatta, jolloin se lopulta pelästyy. Pelästymisen myötä seuraava kerta voi olla vaikeampi..Hevosen kannattaa antaa peruuttaa pois trailerista tai sillalta, kun se haluaa, koska usein kiikissä olemisen pelko on iso osa lastausongelmia..Lastauksessa voidaan käyttää myös painetta, esimerkiksi naputtavaa raippaa, kunhan asia tehdään fiksusti, ja naputus lopetetaan aina, kun hevonen tekee askeleen oikeaan suuntaan. .”En vastusta ollenkaan sitä, että käytetään ärsyttävää painetta”, Tallberg sanoo..Pakkokeinotkin ovat joskus pakollisia hevosen hengissä pitämiseksi. Parasta on, jos saa eläinlääkärin rauhoittamaan hevosen, ja toimiva tapa on myös käyttää lastausaitoja, joita siirretään kerran minuutissa, kunnes hevonen on saatu kuljetusvälineeseen..Joskus hevoset oppivat erottamaan tilanteen, milloin harjoitellaan lastausta, ja tilanteen, milloin oikeasti lähdetään jonnekin. Ensimmäisessä tilanteessa ne menevät autoon tai koppiin, toisella eivät. Tätä voidaan ehkäistä tekemällä harjoittelutilanteesta mahdollisimman autenttinen kuljetusriimuineen ja kopin sulkemisineen..Älä ota henkilökohtaisestiYksi asia on erityisen tärkeä ymmärtää: jos hevonen ei meinaa mennä traileriin, ihmisen ei kannata ottaa sitä henkilökohtaisena loukkauksena, haasteena tai nöyryytyksenä. Kyse on saaliseläimestä, jota pelottaa..”Jos pitäisi keksimällä keksiä hevoseläimelle mahdollisimman vastenmielinen paikka, se olisi juuri sellainen kuin traileri tai kuljetusauto”, Tallberg muistuttaa..Hän painottaa, että jos hevonen muissa asioissa toimii, kyse ei ole johtajuusongelmasta, vaikka niin helposti sanotaan..”Jos ainoa työkalu on vasara, ongelmat alkavat näyttää nauloilta”, hän muistuttaa..Harri Koivunen:Jalostuskin vaikuttaa”En tunnista ongelmaa ollenkaan”, sanoo ravivalmentaja Harri Koivunen, kun häneltä kysyy näkemystä lastauksen murheisiin.Hän toteaa, että ravihevosilla ongelmia lastauksessa on ani harvoin, ja kovin usein ravitapahtumissa ei näe, että hevonen kieltäytyisi menemästä koppiin.”Ehkä se on se, kun ne kilpailevat useasti, ovat tottuneita kuljetukseen, niillä on asiantuntevat lastaajat ja hyvät olot kuljetuksessa”, hän miettii.Aiempina vuosikymmeninä ongelmat olivat tutumpia, mikä saattoi johtua huonommista kuljetusvälineistä ja myös hevosista itsestään. Koivunen huomauttaa, että hevoset on nykyään jalostettu niin toimiviksi, että kun vain ajaa siittolan pihaan, hevoset menevät suoraan autoon, vaikka niitä ei olisi ennen kuljetettukaan.Takavuosina etenkin nuorten hevosten kanssa saattoi olla hankalampaa.”Ennen vanhaan varsat olivat vähemmän käsiteltyjä, ja se näkyi lastauksessa. Nyt ne ovat heti alkujaan hyvin käsiteltyjä, tottuneita luottamaan ihmisiin ja yhteistyökykyisiä”, hän kiittää.Koivunen näkee, että sujuva lastaus perustuu siihen, että mahdolliset ongelmakohdat osataan tunnistaa ja taklata etukäteen. Lastauspaikan pitää olla sopiva, niin että ympärillä ei ole häiriötekijöitä, ja hevoselle pitää olla helppoa nousta kyytiin.Jos ongelmia on jostain syistä odotettavissa, hän suosii lastausta paikasta, jossa hevosen vaihtoehdot ovat vähissä: se esimerkiksi lastataan suoraan ovesta, jolloin ainoa suunta on suoraan eteenpäin.Ihmisten ylimenevä varovaisuus taas saattaa tuoda enemmän ongelmia kuin vähentää niitä.Kaverin kanssa matkustaminen on hevosille oletettavasti turvallisemman tuntuista, mutta monet hevoset matkustavat jo varsana hyvin yksinkin. Siinä hän ei nykyään näe eroa, matkustavatko hevoset autossa vai hyvässä trailerissa.Yhden selvän vinkin hän antaa: hevosta ei pidä liikaa pukea ja kääriä matkalle, vaan kaikkein mieluimmin kelien sen salliessa se saa matkustaa ilman suojia tai loimia. Kääreet ja suojat jaloissa ärsyttävät hevosia usein, ja niiden kanssa tulee helposti kuuma ja epämukava olo.Jos hevonen kuopii, kolistelee ja kaivaa kuljetuksessa, ei poppaskonstia ole, vaan matkustaminen vain pitäisi saada yksilölle mahdollisimman mukavaksi.
Jos hevosen stressitaso nousee jo kotona tappiin, se lisää hevosen kehon fyysistä stressiä ja altistaa sitä ongelmille, Minna Tallberg muistuttaa..”Jos lastaus on aina vartti painimista, hevonen ei tule suorittamaan omalla tasollaan. Stressihormonit poistuvat kehosta päivissä ja viikoissa”, hän sanoo..Silti lastaus on useille hevosille arkipäivää. Tarvitaanko siitä todella toista sataa sivua paksu kirja? Tallberg toteaa, että kyllä tarvitaan. Ainakin hänelle tulee eniten avunpyyntöjä juuri lastausta koskien, ja hän ymmärtää hyvin, miksi asia on niin..”Koska hevonen on hevonen. Se on iso pakoeläin, joka haluaa tarkkailla ympäristöään ja päästä pakenemaan. On ennemmin hämmästyttävää, että ne menevät traileriin, sillä luonnossa ne eivät koskaan menisi ahtaaseen paikkaan, josta ne eivät näe ympärilleen”, hän sanoo..Tallberg näkee, että tilan vähäisyys kuljetuksessa on iso osa ongelmaa. Se voi myös olla yksi syy, miksi ratsuilla saattaa olla lastauksen kanssa enemmän vaikeuksia kuin ravihevosilla. Isoja ratsuja saatetaan kuljettaa pienissä kopeissa..”Olen joskus mennyt auttamaan lastauksessa, ja hevonen ei fyysisesti ole mahtunut autoon. Sen olisi pitänyt seistä siinä hieman taipuneena, että se olisi mahtunut”, hän huokaa..Kun hevosella on tilaa, sen on mukavampi matkustaa ja se myös lastautuu mieluummin..”Shetlanninponeilla ja pikku-welsheillä ei juuri ole ongelmia lastauksessa. Ehkä se johtuu siitä, että niillä on tilaa ottaa askel, pari joka suuntaan”, Tallberg pohtii..Hänen vastikään lukemassaan EU-selonteossa kuljetuksesta mainittiin, että hevonen tarvitsisi tilaa pituussuunnassa oman pituutensa lisäksi 40 senttiä. Täysikokoiselle ratsuhevoselle sellaisen järjestyminen on harvinaista..”Amerikasta kadehdin heidän todella suuri autojaan ja valtavia karjatrailereita, joiden seinät saattavat olla osittain ritilää. Sellainen on hevoselle paljon helpompi.” .Matkustaminen ei ole mukavaaLastauksen ongelmat pohjautuvatkin usein siihen, että matkustaminen ei ole ollut hevoselle mukavaa. Hevonen osaa ketjuttaa asioista mielessään, joten se yhdistää, että kun kävelee koppiin, seuraavaksi ollaan hölskymässä ahtaassa ja suljetussa tilassa..”Hevonen on oppivainen eläin, mutta aina se ei opi vain niitä asioita, joita me haluamme”, Tallberg hymähtää..Joskus yksikin huono matkustuskerta riittää. Liikenneonnettomuus tai kuljetusmatka kaasuähkyisenä klinikalle voi piirtyä hevosen mieleen, ja se alkaa yhdistää kivun kuljetusvälineeseen ja lastaamiseen..Osalla lastausongelmaisista hevosista taas on vaivoja rangassa tai nivelissä, ja hevonen kipeytyy niiden takia tasapainottaessaan itseään kuljetuksessa. Hyvällä, vakaalla trailerilla ja pehmeällä ajotavalla sen sijaan on positiivinen vaikutus matkustusmukavuuteen..Yksi hyvä keino helpottaa lastausta ja matkustamista on hevosseura..”Aina kun mahdollista! Matkaseurana oleminen on shetlanninponin funktio”, Tallberg naurahtaa..Hyvin matkustava hevonen rauhoittaa kaverinsa..”Itselläni oli maailman rohkein ja ahnein työhevostamma, joka oli umpiahne. Se ei koskaan muulloin saanut syödä heinää rajoittamattakuin trailerissa ja se oikein huokui tyytyväisyyttä siellä. Esimerkki tarttuu, ja hevonen on sosiaalinen syöjä”, Tallberg kertoo. .Osa hevosista tosin tuntuu arvostavan enemmän isompaa omaa tilaa kuin kanssamatkustajaa. Lisäksi etukäteen kannattaa miettiä sitä, mikä on hevosten arvojärjestys. Hevosten pitää voida luottaa, että matkustaessa ne voivat olla rauhassa vieruskaverilta. Joskus lastaaminen tulee vaikeaksi, jos hevosen pitää siinä mennä tilastaan tarkan laumakaverin takapuolen vierestä 70-senttiseen lokeroon..Kouluta huolelleKoska lastaus on lähtökohtaisesti lajityypillisesti vaikea asia, hevoset pitää kouluttaa siihen huolella. Nuoren hevosen tai varsan kanssa se on onneksi yleensä helppoa, etenkin jos hevonen on tottunut seuraamaan ihmistä hänen osoittamaansa suuntaan. Jatkossa avainsana on rutiini. Kun sama asia toistetaan monta kertaa onnistuneesti, se alkaa sujua..Varsojen kanssa Tallbergin ykkösvinkki on se, että ensimmäisillä lastauskerroilla kuljetusvälineestä tehdään mahdollisimman mahtava paikka. Jo 60-luvun eläinkokeiden mukaan eläinten suhtautumiseen tiettyyn paikkaan riippuu paljon siitä, millaista siellä oli ensimmäisillä kerroilla: saiko sieltä sähköiskuja vai suklaahippuja. Siksi Tallberg suosittelee luomaan varsan ensimmäisiin lastauksiin mahdollisimman hyvän tunteen, ja siihen herkut ovat hyvä keino. Muutamalla kerralla traileri voi tarkoittaa kerrankin kunnon määrää kauraa..”Että varsoista tuntuisi, että trailerissa on mukavaa, turvallista ja kannattavaa olla. Paras olisi ottaa varsa sieltä pois, kun siellä on vielä palkintoa jäljellä, että ne ajattelisivat, että saisipa vielä olla tuolla”, Tallberg selittää..Hän käyttää kouluttaessaan yleensä vähemmän houkuttelevia palkkioita, kuten heinää, mutta lastaukseen hän laittaa kunnon panokset..Pelko poisIhan erilainen tilanne on lastausta vastustavien hevosten kanssa. Ongelmia ja niiden syitä on monenlaisia, ja siksi tarvitaan useanlaisia lähestymiskulmia. Tallberg toteaa, että hevonen voi oppia välttelemään lastausta ilman suurta pelkoa, mutta silti melkein aina, kun hevonen ei lastaudu, tilanteeseen liittyy vähintään jännitystä..Hän suosittaa laatimaan lastausongelmaiselle hevoselle koulutussuunnitelman, jonka pääpointteja ovat aloittaminen riittävän helposta tilanteesta, palkinto aina liikkeestä oikeaan suuntaan ja eteneminen riittävän pienin askelin. Hevoselle lisääntyy aina se käytös, mikä se kokee kannattavaksi, ja syömiseen mielellään keskittyvällä laiduneläimellä ruokapalkinnot toimivat hyvin..Jos hevonen liittää lastaukseen pelkoa tai jännitystä, se pitää saada rentoutumaan. Lähtökohtaisesti hevonen tottuu asioihin nopeasti, mutta jos se esimerkiksi pakotetaan trailerin lähelle, pelkotila estää tottumisen. Siksi Tallberg aloittaa työskentelemällä tarpeeksi kaukana kuljetusvälineestä. Hevonen palkitaan herkuilla aluksi jo siitä, että se ottaa askeleen tai pari kohti traileria. Palkintona voi käyttää myös sitä, että kun hevonen ottaa ne pari askelta, se talutetaan palkinnoksi trailerista vähän kauemmaksi..Hän itse opettaa hevosen ensin lähestymään luukut kiinni olevaa traileria, sitten erikseen sellaista, jossa ne ovat auki..Jos hevosella ei ole lastauksesta huonoja kokemuksia, harjoittelussa ei tarvitse olla niin tarkka. Jos taas epäluuloisuus on suurta, pitää varoa esimerkiksi houkuttelemasta hevosta herkuilla lähelle traileria tai traileriin sen huomaamatta, jolloin se lopulta pelästyy. Pelästymisen myötä seuraava kerta voi olla vaikeampi..Hevosen kannattaa antaa peruuttaa pois trailerista tai sillalta, kun se haluaa, koska usein kiikissä olemisen pelko on iso osa lastausongelmia..Lastauksessa voidaan käyttää myös painetta, esimerkiksi naputtavaa raippaa, kunhan asia tehdään fiksusti, ja naputus lopetetaan aina, kun hevonen tekee askeleen oikeaan suuntaan. .”En vastusta ollenkaan sitä, että käytetään ärsyttävää painetta”, Tallberg sanoo..Pakkokeinotkin ovat joskus pakollisia hevosen hengissä pitämiseksi. Parasta on, jos saa eläinlääkärin rauhoittamaan hevosen, ja toimiva tapa on myös käyttää lastausaitoja, joita siirretään kerran minuutissa, kunnes hevonen on saatu kuljetusvälineeseen..Joskus hevoset oppivat erottamaan tilanteen, milloin harjoitellaan lastausta, ja tilanteen, milloin oikeasti lähdetään jonnekin. Ensimmäisessä tilanteessa ne menevät autoon tai koppiin, toisella eivät. Tätä voidaan ehkäistä tekemällä harjoittelutilanteesta mahdollisimman autenttinen kuljetusriimuineen ja kopin sulkemisineen..Älä ota henkilökohtaisestiYksi asia on erityisen tärkeä ymmärtää: jos hevonen ei meinaa mennä traileriin, ihmisen ei kannata ottaa sitä henkilökohtaisena loukkauksena, haasteena tai nöyryytyksenä. Kyse on saaliseläimestä, jota pelottaa..”Jos pitäisi keksimällä keksiä hevoseläimelle mahdollisimman vastenmielinen paikka, se olisi juuri sellainen kuin traileri tai kuljetusauto”, Tallberg muistuttaa..Hän painottaa, että jos hevonen muissa asioissa toimii, kyse ei ole johtajuusongelmasta, vaikka niin helposti sanotaan..”Jos ainoa työkalu on vasara, ongelmat alkavat näyttää nauloilta”, hän muistuttaa..Harri Koivunen:Jalostuskin vaikuttaa”En tunnista ongelmaa ollenkaan”, sanoo ravivalmentaja Harri Koivunen, kun häneltä kysyy näkemystä lastauksen murheisiin.Hän toteaa, että ravihevosilla ongelmia lastauksessa on ani harvoin, ja kovin usein ravitapahtumissa ei näe, että hevonen kieltäytyisi menemästä koppiin.”Ehkä se on se, kun ne kilpailevat useasti, ovat tottuneita kuljetukseen, niillä on asiantuntevat lastaajat ja hyvät olot kuljetuksessa”, hän miettii.Aiempina vuosikymmeninä ongelmat olivat tutumpia, mikä saattoi johtua huonommista kuljetusvälineistä ja myös hevosista itsestään. Koivunen huomauttaa, että hevoset on nykyään jalostettu niin toimiviksi, että kun vain ajaa siittolan pihaan, hevoset menevät suoraan autoon, vaikka niitä ei olisi ennen kuljetettukaan.Takavuosina etenkin nuorten hevosten kanssa saattoi olla hankalampaa.”Ennen vanhaan varsat olivat vähemmän käsiteltyjä, ja se näkyi lastauksessa. Nyt ne ovat heti alkujaan hyvin käsiteltyjä, tottuneita luottamaan ihmisiin ja yhteistyökykyisiä”, hän kiittää.Koivunen näkee, että sujuva lastaus perustuu siihen, että mahdolliset ongelmakohdat osataan tunnistaa ja taklata etukäteen. Lastauspaikan pitää olla sopiva, niin että ympärillä ei ole häiriötekijöitä, ja hevoselle pitää olla helppoa nousta kyytiin.Jos ongelmia on jostain syistä odotettavissa, hän suosii lastausta paikasta, jossa hevosen vaihtoehdot ovat vähissä: se esimerkiksi lastataan suoraan ovesta, jolloin ainoa suunta on suoraan eteenpäin.Ihmisten ylimenevä varovaisuus taas saattaa tuoda enemmän ongelmia kuin vähentää niitä.Kaverin kanssa matkustaminen on hevosille oletettavasti turvallisemman tuntuista, mutta monet hevoset matkustavat jo varsana hyvin yksinkin. Siinä hän ei nykyään näe eroa, matkustavatko hevoset autossa vai hyvässä trailerissa.Yhden selvän vinkin hän antaa: hevosta ei pidä liikaa pukea ja kääriä matkalle, vaan kaikkein mieluimmin kelien sen salliessa se saa matkustaa ilman suojia tai loimia. Kääreet ja suojat jaloissa ärsyttävät hevosia usein, ja niiden kanssa tulee helposti kuuma ja epämukava olo.Jos hevonen kuopii, kolistelee ja kaivaa kuljetuksessa, ei poppaskonstia ole, vaan matkustaminen vain pitäisi saada yksilölle mahdollisimman mukavaksi.