Leena Kalalahti ajoi Latvian Inčukalnsissa kilpailtujen kahden tähden kansainvälisten valjakkokilpailujen voittoon kokeneella Judymillaan. Kaksoisvoittokaan ei ollut kaukana, mutta tarkkuus pudotti Intercityn lopputuloksissa kolmanneksi. Kalalahden vaunuavustajina eli groomeina toimivat Aino Ahopelto ja Patrick Andersin.Kouluosuuden Kalalahti voitti Intercitylla tuloksella 48,41, josta Judym jäi viitisen pistettä. Maratonilla puolestaan Judym oli sekunnin verran nopeampi, ja lopullinen ero hevosten välillä kääntyi tarkkuudessa Judymin puolelle.”Into (Intercity) tekee hienoja koulukokeita, ja maratonin jälkeen en osannut sanoa, kumpi mahtoi olla nopeampi. Mutta tänään Intolla meni vähän tunteisiin tarkkuusrata, kun piti kääntyä niin jyrkästi muutamassa kohdassa. Ei ollut oikein hyvä ratti, oikeastaan yliajan takia pudottiin kolmanneksi. Pallonpudotukset olisimme vielä kestäneet.”Intercity tuli Kalalahdelle reilu vuosi sitten, ja se oli aiemmin ollut nelivaljakon varahevosena ja kouluratsuna.”Se on huippulaadukas hevonen ja ihana luonne, mutta siinä on vielä hienosäätöä, mitä pitää löytää ja rutiinia pitää tulla lisää sekä maratonilla ja tarkkuudessa. Koulussa sillä on perusasiat kunnossa, toki siinäkin on vielä säätämistä, mutta sen on mahdollista olla ihan maailman huippu siinä koulupuolella, kun sillä on niin hyvät liikkeet.”Tämän vuoden hevosyksiköiden MM-kilpailut tulevat liian pian, mutta kahden vuoden päästä ne ovat tavoitteena.”Olemme jo päättäneet, että ensi vuonna kierrämme vähän isompia kisoja. Mennään kokeilemaan sitä, mihin sijoitutaan, kun on kovempia vastustajia liikkeellä.”Säätöjä on löytynyt kisojen myötä myös muihin osakokeisiin. Keväällä Tanskassa Kalalahti huomasi, että maratonilla Intercityä tulee ajaa hyvin eri tavalla kuin Judymia. Kisoissa suomalaisten apuna oli maajoukkuevalmentaja Axel Olin.”Judym tarvii hyvin selkeän ohjeen, minne mennään. Axelin avulla huomasin, että Into onkin hevonen, jonka kannattaa antaa vähän enemmän mennä itse, ja vain vähän näyttää mihin mennään seuraavaksi. Sitä ei kannata kontrolloida niin paljoa, koska se saattaa siitä jopa vähän suuttua.”Oikeastaan Judym siirtyi viime elokuussa Eveliina Koivulan ajettavaksi, mutta kun Koivula ei töidensä takia päässyt Latviaan kilpailemaan, päätti Kalalahti ajaa sillä itse. Varsinkin kun oli tiedossa, että kisa ei ole raskaimmasta päästä, sillä maratonesteitä oli vain viisi eikä vesiestettä lainkaan.”Intercity on sellainen kaveria kaipaava, niin päätin ottaa Judymin seurahevoseksi. Ajattelin, kun joudun sille kuitenkin maksamaan karsinan täällä seurahevosena, niin kai mä voin sillä kilpaillakin. Olen kilpaillut sillä viimeksi elokuussa, mutta sitä ennen toki yhdeksän vuotta, joten se on kuin kotiinsa menisi, kun sillä ajaa. Se oli sellainen lämmittelykierros Judymille ennen EM:iin lähtöä”, Kalalahti sanoo.Judym starttaa seuraavaksi ikäkausikuskien EM-kilpailuissa Flyingessä Eveliina Koivulan kanssa U25-sarjassa. Kilpailut alkavat 22.7., ja Suomella ei ole muita edustajia.Tulokset
Leena Kalalahti ajoi Latvian Inčukalnsissa kilpailtujen kahden tähden kansainvälisten valjakkokilpailujen voittoon kokeneella Judymillaan. Kaksoisvoittokaan ei ollut kaukana, mutta tarkkuus pudotti Intercityn lopputuloksissa kolmanneksi. Kalalahden vaunuavustajina eli groomeina toimivat Aino Ahopelto ja Patrick Andersin.Kouluosuuden Kalalahti voitti Intercitylla tuloksella 48,41, josta Judym jäi viitisen pistettä. Maratonilla puolestaan Judym oli sekunnin verran nopeampi, ja lopullinen ero hevosten välillä kääntyi tarkkuudessa Judymin puolelle.”Into (Intercity) tekee hienoja koulukokeita, ja maratonin jälkeen en osannut sanoa, kumpi mahtoi olla nopeampi. Mutta tänään Intolla meni vähän tunteisiin tarkkuusrata, kun piti kääntyä niin jyrkästi muutamassa kohdassa. Ei ollut oikein hyvä ratti, oikeastaan yliajan takia pudottiin kolmanneksi. Pallonpudotukset olisimme vielä kestäneet.”Intercity tuli Kalalahdelle reilu vuosi sitten, ja se oli aiemmin ollut nelivaljakon varahevosena ja kouluratsuna.”Se on huippulaadukas hevonen ja ihana luonne, mutta siinä on vielä hienosäätöä, mitä pitää löytää ja rutiinia pitää tulla lisää sekä maratonilla ja tarkkuudessa. Koulussa sillä on perusasiat kunnossa, toki siinäkin on vielä säätämistä, mutta sen on mahdollista olla ihan maailman huippu siinä koulupuolella, kun sillä on niin hyvät liikkeet.”Tämän vuoden hevosyksiköiden MM-kilpailut tulevat liian pian, mutta kahden vuoden päästä ne ovat tavoitteena.”Olemme jo päättäneet, että ensi vuonna kierrämme vähän isompia kisoja. Mennään kokeilemaan sitä, mihin sijoitutaan, kun on kovempia vastustajia liikkeellä.”Säätöjä on löytynyt kisojen myötä myös muihin osakokeisiin. Keväällä Tanskassa Kalalahti huomasi, että maratonilla Intercityä tulee ajaa hyvin eri tavalla kuin Judymia. Kisoissa suomalaisten apuna oli maajoukkuevalmentaja Axel Olin.”Judym tarvii hyvin selkeän ohjeen, minne mennään. Axelin avulla huomasin, että Into onkin hevonen, jonka kannattaa antaa vähän enemmän mennä itse, ja vain vähän näyttää mihin mennään seuraavaksi. Sitä ei kannata kontrolloida niin paljoa, koska se saattaa siitä jopa vähän suuttua.”Oikeastaan Judym siirtyi viime elokuussa Eveliina Koivulan ajettavaksi, mutta kun Koivula ei töidensä takia päässyt Latviaan kilpailemaan, päätti Kalalahti ajaa sillä itse. Varsinkin kun oli tiedossa, että kisa ei ole raskaimmasta päästä, sillä maratonesteitä oli vain viisi eikä vesiestettä lainkaan.”Intercity on sellainen kaveria kaipaava, niin päätin ottaa Judymin seurahevoseksi. Ajattelin, kun joudun sille kuitenkin maksamaan karsinan täällä seurahevosena, niin kai mä voin sillä kilpaillakin. Olen kilpaillut sillä viimeksi elokuussa, mutta sitä ennen toki yhdeksän vuotta, joten se on kuin kotiinsa menisi, kun sillä ajaa. Se oli sellainen lämmittelykierros Judymille ennen EM:iin lähtöä”, Kalalahti sanoo.Judym starttaa seuraavaksi ikäkausikuskien EM-kilpailuissa Flyingessä Eveliina Koivulan kanssa U25-sarjassa. Kilpailut alkavat 22.7., ja Suomella ei ole muita edustajia.Tulokset